Katrine Tuborgh

- kærlighed til mad

Juli super foods

2 jul 2014
Juli super foods

Om et lille øjeblik trækker jeg stikket ud og tager til Barcelona med min familie. Jeg skal som sædvanlig spise mig gennem byen og kigge efter gode steder, at spise rigtig “levende” mad. Skaldyr fisk og lækre grøntsager. Tapas i lange baner og mon ikke også der skal spises 1 is eller 4 :)

Jeg tager sikkert en masse billeder og du kan jo følge med her.

Jeg skal helt sikkert også spise årstidens superfoods. Her har du en lille oversigt over superfoods i juli/ august. Og lidt om hvorfor de er så gode. Der er selvfølgelig mange flere at vælge imellem og disse er nogle af mine favoritter. 

Juli super foods (1)

TOMATER: Disse røde gule eller orange skønheder dufter af sol sommer og smager himmelsk. Tomater findes i over 7000 varianter og de er allesammen sprængfyldte med næringsstoffer. Et par tomater indeholder mere end en tredjedel af det anbefalede C-vitamin og en del A-vitamin. Tomater er ligeledes rige på E- og K-vitamin, fibre og kalium. Og de har høj ernæringsmæssig værd. 

RØDE BÆR: Røde bær som jordbær og hindbær  er fulde af det immunforstærkende C-vitamin. Blot en enkelt portion (100 g) indeholder det dobbelte af den daglig anbefalede mængde. De røde bør har ligeledes et højt indhold af kostfibre, der har en gavnlig effekt på fordøjelsessystemet. Lille bonus til især kvinder. Den her får mig til at gå amok i jordbær. De stimulerer collagen produktionen. Lig med; strammere hud! Ja tak.

STENFRUGTER: Spis rigelige mængder af Ferskner, nektariner, kirsebær og andre stenfrugter. Fenolforbindelser i disse frugter har anti-inflammatorisk og anti-diabetiske egenskaber. Læs mere her om hvordan du endda kan sænke dit dårlige kolestoroltal LDL.

VANDMELON: Denne vandholdige saftige størrelse er måske ikke ligefrem en superfood, omend den indeholder rigelig mængter A- og C- vitamin. Den er med på min liste som en god kilde til en naturlig forfriskning. Vandmelon består nemlig 92 % af væske og er meget kaloriefattig.

ÆRTER: Der er stadig friske ærter til salg, både i vejkanterne og i butikkerne. Og det er bare med at bruge dem i salater, blendet i en dip eller som en snack, der er nemlig sunde, mættende og fyldt med især A- vitamin. En god kilde til protein.

RADISER: Radiser er en del af brassica-familien. Indeholder en del anti-age-stoffer, blandt andet sulfur og svovlholdige aminosyrer, som hjælper kroppen med at skille sig af med giftstoffer. Ikke dårligt! Og desuden har radiser godt med C-vitamin, som hjælper med at holde stresshormoner i ro, samt selen, som beskytter imod brystkræft.

No comment added yet, be the first one to share your idea.

Leave a Comment